Príbeh o 82 ročnej Izabele s touto chorobou… S Izabelou som sa zoznámila náhodou. Mala som akýsi pocit blízkosti, pretože mi zomrela mama, a niekoho takého som predsa len potrebovala. Izabela mi pri prvom stretnutí hovorila, že vždy chcela mať dcéru, ale mala synov. Starala sa o nich sama, nakoľko jej manžel nevedel prežiť socialistické príkazy a zákazy, obmedzovania v tom, v čom bol dobrý. Možno ani nebol na vine socializmus – ako sa často hľadá objektívny vinník, len aby sa nepriznalo, že ide o klasickú lenivosť.
Izi je stále temer rozprávková stará pani, ktorá miluje vážnu hudbu, vie načúvať, vie sa rozdávať, rada si poklebetí pri skvelej kávičke a čokoládke. Keď som ju spoznala, bola v pokročilej fáze Alzheimerovej choroby, síce nemala problém so slušným správaním a dobrými spôsobmi, ale nikdy nevedela trafiť do svojej izby, nebola si istá, či býva v hoteli alebo vo vlastnom byte, niekedy nespoznávala svojich blízkych, vnuk jej bol „povedomý“, ale musela som jej opísať mnoho detailov z jeho detstva, aby si spomenula. Najmilšie bolo, keď tvrdila, že má okolo päťdesiat rokov (- jej syn mal 58) a že nikde nie je nikto, kto by stál za hriech. Potom sa na vlastnom vtipe dokázala smiať aj ďalšiu polhodinu.
Veľmi som chcela Ize pomôcť. Začala som ju brávať do divadla, do hôr, na vychádzky, pričom som nenápadne zvyšovala náročnosť trasy. Chodievala som za Izou skoro každý deň. Upravila som jej stravu, vypočítala dávku vitamínov na podporu mozgovej činnosti. Vymyslela som si zaujímavú terapiu obrázkami a akýmsi denníčkom. Z každej aktivity, ktorú sme spolu robili, sme urobili fotodokumentáciu, k nej som vždy napísala podrobnosti, napríklad:
19.3.2006
SND, RIGOLETTO, G. Verdi
Obrázok 1, Iza v hľadisku
Obrázok 2, Iza v divadelnom bufete pije kávu
Obrázok 3, Iza vo foyer, páči sa jej.
Boli sme s Izou v SND a pozreli sme si nádhernú operu Rigoletto. Iza si spomenula, ako chodievala v mladosti s chlapcami do starého divadla, páčilo sa im tam, boli šťastní. Predtým vždy zašli do cukrárne na nejaký dobrý zákusok.
Dnes sme si všimli, že divadlo je celkom nové, z mramoru, stretli sme niekoľko mojich známych z Divadelného ústavu, obdivovali Izine vedomosti o G. Verdim.
Domov sme išli taxíkom. Pred spaním som povedala Ize „rozprávku pre dospelých“ a rozlúčili sme sa.
Týmto spôsobom som zapisovala aktivity každej mojej návštevy. Do špeciálneho albumu pribúdali texty, fotografie, príbehy. Iza bola šťastná. Akoby sa jej mozog prebúdzal, akoby ožívala.
No prišla ďalšia „alzheimerovská“ kríza. Iza prestávala rozlišovať svojich synov – ktorý je ktorý. Navyše, bola som pracovne zaneprázdnená, a nemohla som za ňou prísť dva mesiace. Čo však bolo zvláštne, mňa spoznala. Skoro vždy vedela, kto som. Nešlo mi do hlavy, či sa naozaj nedá nejako zastaviť toto nedôstojné strácanie pamäti, tak som jej namixovala OHM a MIN, EXO a OM3 nakoľko AGEL prišiel aj k nám. Spočiatku som si myslela, že sa nič nedeje, ale nebolo to tak. Po treťom mesiaci prišiel prvý, maličký výsledok. Iza dokonca vedela, kde je jej izba, ako sa do nej dostať. Hoci predtým nerozoznávala ročné obdobia, zrazu si všimla, že nie je sneh, asi bude jar… prestala si pliesť svojich synov.
V liečbe pokračujeme. Hoci viem, že opäť príde zlyhanie, ako vždy pri tomto druhu ochorenia, nevzdávame sa. Nevzdávajte to nikdy ani vy…
AKO NA TO
a) VÝŽIVA
Zakázané potraviny
Vyprážané, vysmážané potraviny z fast-foodov, červené mäsá, mlieko a mliečne výrobky, múka, zákusky, koláče, cestoviny, čokoláda, kakao, cukríky, bublinkové sladké limonády, obsahujúce kyselinu fosforečnú, všetky konzervované potraviny.
Všetky tieto potraviny blokujú nervové centrá a podporujú „zabetónovanie sa nervových buniek“, dezorientáciu a nesústredenosť.
Vhodné potraviny:
Čerstvá zelenina a ovocie, čerstvé zeleninové a ovocné šťavy, grilovaný losos alebo makrela, surové ovsené vločky, med, rôzne druhy orechov, syr tofu ako hlavná potravina, čistá voda bez chlóru (minimálne 1,5 litra denne), celozrnná ryža, varená nad parou, prípadne pečené zemiaky, avokádo, artičoky, sladkosti s obsahom karobu podľa vybraných indických receptov, to znamená, nepečené, bez mlieka, z obsahom karobu, orieškov a medu.
CVIČENIA Dýchacie cvičenie 1.
Ležíme na posteli so zatvorenými očami. Sústredíme sa na bod, ktorý považujeme za svoj „stred“. U niekoho to môže byť srdce, u iného hocijaký bod.
Keď ste sa už sústredili na tento bod, zhlboka sa nadýchnite, a aby ste nerozptyľovali myseľ, počítajte takto:
S prvým nádychom vdychujem pokoj,
S prvým výdychom sa zbavujem napätia.
S druhým nádychom vdychujem pokoj,
S druhým nádychom sa zbavujem napätia.
S tretím nádychom vdychujem pokoj,
S tretím nádychom sa zbavujem napätia.
Začneme s tromi nádychmi, a postupne pridávame po jednom kým nedosiahneme číslo 7.
Dôležité je aj cvičenie s „pichľavou loptičkou“, ktorú dostaneme v lekárni. Masíruje akupresúrne body dlane. Najlepšie je začať týmto cvičením:
Vezmeme loptičku do pravej ruky, stlačíme ju, pričom počítame do 3, uvoľníme. Tiež počítame rovnakým tempom do 3. Opakujeme 7 krát. Potom vezmeme loptičku do ľavej ruky a celé cvičenie opakujeme. Napokon ruky uvoľníme, potrasieme nimi.
Treba dať pozor, aby bola loptička primeraná k veľkosti dlane liečeného.
KRESLENIE MANDÁL, ich rozbor a pod.
ŠPECIÁLNE KINEZIOLOGICKÉ CVIČENIE
Toto cvičenie používame na vylepšenie rovnováhy mozgových hemisfér a na to, aby sme odstránili prípadne poruchy ako dyslexia a podobne. Zároveň aktivizujeme intuitívnu stránku osobnosti, to znamená po cvičení podávame lepší pracovný a mentálny výkon.
V tomto prípade môžeme použiť cvičenie v začiatočných fázach Alzheimerovej choroby. V prípade pokročilej formy kreslíme ležatú osmičku najprv jednou rukou, potom druhou, napokon obidvomi, ako je uvedené v bode 4.
Môžeme si pomôcť i tak, že ležatú osmičku nakreslíme hrubou fixkou na tvrdý papier a necháme pacienta, aby najskôr prstom jednej ruky, potom aj prstom druhej ruky chodil po obvode tohto obrázka.
Ďalším nevyhnutným cvičením je mozgový jogging. Je to tréning mozgu, ktorý robíme v rovnakú hodinu každý deň, a „1. Deň“ opakujeme 7 dní. Prestávka je len v nedeľu. Mozgovým joggingom zabránime demencii, alebo ju spomalíme na minimum.
Pre potreby Alzheimerovej choroby, ale aj iných ochorení spojených s demenciou (ľahší až stredný stupeň) som ho navrhla takto:
1. týždeň
1. deň
Dýchacie cvičenie
Predstavíme si morskú vlnu. Snažíme sa dýchať s plynutím tejto vlny. Dbáme o to, aby sme dýchali pomalšie, ako obyčajne.
Najlepšie je postupovať takto:
Vdychujeme, pomaly v duchu počítame do šiestich, sledujeme, ako sa dvíha brucho, rozširuje sa hrudný kôš, pľúca sa napĺňajú vzduchom.
Teraz „vlna“ dosiahla vrchol. Zadržíme vzduch na 3 tepy, a pomaly vy-dychujeme, počítame do šiestich. Keď sú pľúca prázdne, opäť zadržíme dych na 3 tepy, a znovu sa pomaly nadychujeme.
Takto vzniká rytmus, ktorý uvoľňuje a dodáva energiu. Tento dychový rytmus opakujeme asi dvadsaťkrát.
Gymnastické cvičenie
Dvadsaťkrát zovrieme ruky v päste, a poriadne ich otvoríme.
Desaťkrát otáčame zápästiami dovnútra, desaťkrát von.
Izometria – napínanie svalstva
Položíme dlane na stôl, a stláčame ho akoby nadol. Tlačíme 6 s. Cvičenie opakujeme trikrát.
Potom akoby sme chceli nadvihnúť stôl. „Nadvihujeme“ 6 se-kúnd, trikrát.
Príjem informácií:
Utvoríme rýchlo rým na nasledujúce slová:
rám – (napr. krám) mrav – (vrav)
hrad – (rád) krieda – (strieda)
stred – (vred) lev – (hnev)
rada – (zvláda) číslo – (blyslo)
klin – ( Zlín) kvet – (svet)
veko – (mlieko) lem – (zem)
beda – (nedá) láska – (praská)
Ukladanie informácií:
Zapamätáme si číselné dvojice: 47 18 35 (5s)
Telefónne čísla: 44173
Zaujímavosti
Výživa ovplyvňuje myslenie
Človek potrebuje dobre fungujúci mozog. Mozog pre svoju prácu potrebu-je energiu. Nedokáže sa však zásobovať sám, ale je odkázaný na to, aby ho všetkým potrebným zásobovalo telo.
Pľúca sa starajú o kyslík. Žalúdok a črevá získavajú z potravy dôležité ži-viny, ktoré si pomocou kyslíka vyrábajú energiu. Krv dopravuje kyslík a živiny telom do jednotlivých buniek. Tak sa energia dostáva i do mozgu.
Keď človek spotrebuje všetku energiu, dôjde k takzvanému „zníženiu hladiny cukru“, ktoré vyvolá pocit hladu.
Pokiaľ potom dodáme telu vhodnú potravu, môže zasa vyrábať energiu. Zdravá výživa je dôležitá nielen pre telo, ale i pre mozog, ovplyvňuje teda myslenie. Kto chce byť fit, mal by v prvom rade myslieť na správnu výživu.
Rébus
Som rýchly, dokážem pomáhať i ničiť. Viem sa točiť, viem i narážať, viem prerážať, viem nadvihnúť, stlačiť, ale som neviditeľný, hoci ma každý cíti. Čo vlastne som?
(vietor)
Tip dňa
Spomienka na prvú lásku.
Vrátime sa v myšlienkach do mladosti. Boli ste vždy iba v „siedmom nebi“ alebo ste sa na svoju priateľku aj poriadne nahnevali?
Ak áno, tak teraz urobíme niečo, čo ste neurobili v mladosti. Povedzte svoj názor na vec. Von s tým! Pokúste sa rozanalyzovať, čo bolo dobré na prvej láske, čo sa Vám nepáčilo.
Je možné, že sa uľaví aj Vám, aj prvej láske, hoci by už ani nežila.
Opakovanie je matkou múdrosti!
2. týždeň
1. deň
Dýchacie cvičenie
Predstavíme si morskú vlnu. Snažíme sa dýchať s plynutím tejto vlny. Dbáme o to, aby sme dýchali pomalšie, ako obyčajne.
Najlepšie je postupovať takto:
Vdychujeme, pomaly v duchu počítame do šiestich, sledujeme, ako sa dvíha brucho, rozširuje sa hrudný kôš, pľúca sa napĺňajú vzduchom.
Teraz „vlna“ dosiahla vrchol. Zadržíme vzduch na 3 tepy, a pomaly vy-dychujeme, počítame do šiestich. Keď sú pľúca prázdne, opäť zadržíme dych na 3 tepy, a znovu sa pomaly nadychujeme.
Takto vzniká rytmus, ktorý uvoľňuje a dodáva energiu. Tento dychový rytmus opakujeme asi dvadsaťkrát.
Gymnastické cvičenie
Dvadsaťkrát zovrieme ruky v modliacej polohe, a poriadne ich stlačíme, potom uvoľníme.
Desaťkrát otáčame hlavou s nádychom k pravému plecu, s vý-dychom na stred, s nádychom k ľavému plecu, s výdychom na stred.
Izometria – napínanie svalstva
Položíme dlane pred seba, a vytláčame myslené bremeno akoby nahor. Tlačíme 6 s. Na 6 s uvoľníme. Cvičenie opakujeme tri-krát.
Potom dáme ruky dlaňami nadol, mierne sa predkloníme, akoby sme chceli zatlačiť bremeno do zeme. „Zatláčame“ 6 sekúnd, tri-krát.
Príjem informácií:
Utvoríme rýchlo rým na nasledujúce myšlienky:
Je tu dom – (napr. ja som v ňom ) mrav – (vrav)
Na čele vráska – vo mne láska
Mám svoj hrad – som v ňom rád
Na stole krieda – navôkol trieda
Hľadám svoj stred – vidím len vred
Otec jak lev – zmáha ho hnev
Vtáčky mám rada – v meste je zrada
Mám nové číslo – v hlave sa blyslo
Daruješ kvet – tvoj krásny svet
Neotvor veko – do starých svetov
Ukladanie informácií:
Zapamätáme si číselné dvojice: 23 19 42 (5s)
Telefónne čísla: 550 783
Zaujímavosti
Diéta pri zápche
Keď máme lenivé črevo, musíme jesť viac surovej zeleniny a ovocia. Obsa-hujú dôležitú vlákninu. Dospelí by mali zjesť 20 – 35g vlákniny denne, ľudia trpiaci zápchou minimálne 30g Napríklad miska ovsených vločiek obsahuje asi 13g vlákniny. Vyskytuje sa predovšetkým v zložitých cukroch – polysacharidoch, ako sú nešúpané obilniny, ovocie a zelenina.
Najbohatším zdrojom vlákniny sú ovsené vločky, nelúpané jablká, va-rená fazuľa, slivky, figy, hrozienka, pražená kukurica, hrušky a orechy.
Z výživových doplnkov je vhodné psyllium – semená indického skorocelu (dostať ho kúpiť v lekárňach i v obchodoch so zdravou výživou), ktorý upravuje zápchu aj hnačku a navyše má na celý tráviaci trakt hojivé účinky. Nezabudnime ani na acidofilné výrobky, najmä na jogurty so ži-vými kultúrami.
Rébus
KAMEŇÁK – CHYTÁK.
Na streche sedí dobré a zlé dievča. Spoločne pľujú na ľudí. Dobré dievča trafilo štyrikrát, zlé iba dvakrát. Čo z toho vyplýva?
(že „dobro“ znovu zvíťazilo nad zlom“.)
Tip dňa
Vžite sa do pozície starostu/starostky v malej dedinke.
Čo by v prvom rade muselo fungovať na sto percent?
Čo by nesmelo chýbať? Akých ľudí by ste si zvolili ako najbližších pracovníkov. Skúste vymenovať zo súčasných priateľov alebo známych, kto by to bol. Rozdajte úlohy, navrhnite finančný rozpočet pre zdravotníctvo, školstvo a kultúru za podmienok, že a tvorí najvyšší balík financií, bude stredne veľká čiastka financií a c najmenšia čiastka financií.
Čo všetko považujete za mimoriadne dôležité v rámci zodpovednosti za spokojnosť obyvateľov vo svojej vysnenej dedinke.
Je možné, že v sebe objavíte slušné manažérske schopnosti.
Múdrosť je podstatou lásky a spolu sú podstatou tohto sveta.
3. týždeň
1. deň
Dýchacie cvičenie
Predstavíme si morskú vlnu. Snažíme sa dýchať s plynutím tejto vlny. Dbáme o to, aby sme dýchali pomalšie, ako obyčajne.
Najlepšie je postupovať takto:
Vdychujeme, pomaly v duchu počítame do šiestich, sledujeme, ako sa dvíha brucho, rozširuje sa hrudný kôš, pľúca sa napĺňajú vzduchom.
Teraz „vlna“ dosiahla vrchol. Zadržíme vzduch na 3 tepy, a pomaly vy-dychujeme, počítame do šiestich. Keď sú pľúca prázdne, opäť zadržíme dych na 3 tepy, a znovu sa pomaly nadychujeme.
Takto vzniká rytmus, ktorý uvoľňuje a dodáva energiu. Tento dychový rytmus opakujeme asi dvadsaťkrát.
Gymnastické cvičenie
Prepletieme prsty, vystrieme ruky dopredu. Natiahneme ruky pred seba, plecia zatlačíme dozadu, podržíme, a uvoľníme. Opakujeme dvadsaťkrát.
Desaťkrát natiahneme hlavu s nádychom akoby sme vyrástli, voľne ju spustíme k pravému plecu, s výdychom sa vrátime do vzpriamenej polohy, s nádychom pôjdeme k ľavému plecu, s výdychom späť, na stred.
Izometria – napínanie svalstva
Zatneme päste, natiahneme ruky a vydržíme 6 s. Na 6 s uvoľníme. Cvičenie opakujeme šesťkrát.
Príjem informácií:
Utvoríme rýchlo rým na nasledujúce myšlienky:
Mám v ruke bič – (napr. veď som pohonič ) mrav – (vrav)
Skrývam sa v lese –
Lietam za snom –
Spievam si pieseň –
Čakám na zmenu –
Zvolávam známych –
Hľadám svoj obraz –
Mám silu obra –
Všeličo kríva –
Každý na lásku čaká –
Ukladanie informácií:
Zapamätáme si číselné dvojice: 47 10 56 (5s)
Telefónne čísla: 42 03 83 65 30 76
Zaujímavosti
Rebríček hodnôt
Včera mi jedna pätnásťročná suverénka pohŕdavo povedala: „Kde žijete? Vy nevidíte, v akom svete sa pohybujeme? … Neviem, o čo vám ide. Ja si žijem, ako sa mi chce… taký je život…“
Povedala mi to, keď som jej naznačila, že porno video, ktoré ona posiela „priateľom“ po internete, sa dostalo aj ku mne. Pätnásťročná „Lolla Baby“. Budúca štetka alebo prázdna nádoba, ktorá bude za všetkým vidieť peniaze, pohodlie a majetok. Vraj ju otecko drží nakrátko… a čo je to „nakrátko“? Pani riaditeľka istej bratislavskej základnej školy zrejme nehodlá nič podniknúť na záchranu duše tohto dieťaťa s našpúlenými perami, vlasmi prefarbenými temer na biely blond… Priznám sa, aj v prítomnosti mafiána sa cítim lepšie ako som sa cítila v prítomnosti tohto dievčaťa, symbolu skazy celej Európskej Únie, symbolu straty fantázie, naplnení „nekonečného príbehu“…
Skutočne chceme, aby náš svet vyzeral takto? Aby sa naše deti predvádzali na internetových stránkach v tých najoplzlejších situáciách, aby nám dávali najavo, že sex je len ľahkým prostriedkom na získanie veľkých financií,… a potom sa „uvidí“…
Dievčatko sa opovržlivo vyjadrovalo o chlapcoch, môj syn je „šmejd“, s ktorým by ju nenapadlo strácať čas, ale strácala ho rada, kým jej platil všetky rozmary, veď ona ho pozvala do McDonalda… on jej kúpil blúzku za tisícku…, ale je to „šmejd“…
Zamyslela som sa, prečo je to tak. Jediné, čo mi napadlo: treba im vrátiť staré hry, divadlo, poéziu, na hodinách hudobnej výchovy treba spievať, nie púšťať H16 a podobne.
Na výtvarnej výchove treba veľa kresliť, treba aj tancovať a snívať…
Namiesto suchopárnych dospelých projektov, ktoré i tak vypracúvajú rodičia, lebo deti tomu veľmi nerozumejú, treba písať príbehy, rozprávky, básničky…
Ľudia, zmeňme to, kým je čas, lebo nás to zničí vo veľkom štýle…
Nebude treba ani neutrónovej bomby…
Nebude potom už treba ničoho…
Rozlúštite nasledujúcu vetu
OPKENAOVIA EJ TAKMA DIMSORÚT
Tip dňa
Predstavte si, že ste minister školstva a chcete svojím prejavom vzbudiť u nových učiteľov snahu o to, aby vplývali na rebríček hodnôt mladých ľudí:
Čo by v ňom nesmelo chýbať?
Čo Vám prekáža na hodnotách mladých ľudí v súčasnosti?
Máte návrh, ako sa dajú problémy riešiť?
Ako by ste postupovali Vy?
b) VITAMÍNY, MINERÁLY, STOPOVÉ PRVKY
CaMg 1500 mg
Acetylcholín 500 mg trikrát denne
Koenzým Q 10 (na zlepšenie funkcií v mozgu) 100 mg denne
Lecitín 1200 mg trikrát denne
(podľa J.F.Balch, P.Balch, Bible předpisú zdravé výživy, PRAGMA, 1998)
K tomu:
FITLINE: ACTIVIZE
Prípravok zastupuje predovšetkým komplex vitamínov skupiny B, minerálov ako vápnik, horčík, a stopových prvkov, je micelizovaný; zaberá.
Vysoký obsah niacínu urobí svoje.
OMEGA 3 je nenasýtená mastná kyselina, ktorú si telo nedokáže vyrobiť alebo získať z rastlinnej potravy. Je nevyhnutná pri každom zdravotnom probléme.
RESTORATE od firmy FITLINE je geniálny nápoj, zložený z minerálov a stopových prvkov, ktoré výnimočne regenerujú nervovú sústavu, ale aj tkanivá. Kombinácia s prípravkom ACTIVIZE je neprekonateľná.
PODOBNÉ PRÍBEHY
ETHEL
Keď ochorela Ethel vo svojich 58 rokoch, považovala to jej rodina za katastrofu. Vždy bola šikovná, pracovitá, usmiata. Nikto nechápal, keď jedného dňa sama zašla k neurologičke a v rámci testu „minimental“ (MMT) nenakreslila hodiny, nevedela si spomenúť na dátumy narodenia svojich detí a mala tiež problém spomenúť si, či sa niekedy vydala, alebo možno aj nie… Potom usúdila, že ak má deti, asi vydatá bola; alebo ešte je? Ten pán, čo s ňou prišiel…, aha, veď to je jej skvelý manžel Oto…, spomenula si…
Samozrejme, že takto žiť nemohla, navyše pracovala vo svojej firme, kde akoby celkom ironicky – propagovali zdravú výživu a zásobovali športové obchody s vitamínmi. Nedalo sa určiť, prečo sa práve v prípade Ethel prejavila táto choroba. Postupovali sme podľa vyššie uvedených predpisov, navyše som jej vypracovala hypnotické cvičenie, vďaka ktorému sama „opravovala“ všetky „pokazené časti“ svojho tela. Mimochodom, je to veľmi slávne hypnocvičenie, preložené aj do anglického jazyka, a známe i v tejto krajine.
Stav Ethel sa slušne stabilizoval, nakoľko bola mimoriadne disciplinovanou pacientkou. Pred dvomi rokmi však jej manžel havaroval, a následky nehody neprežil. Ochorenie sa prejavilo akoby niekto pošibal prútikom. Môj tím sa obával najhoršieho. Ethel stratila pamäť, sociálne správanie, a všetko normálne v noc po pohrebe Ota. Našťastie sa nám do rúk dostal Activize a Restorate. Upravili sme dávkovanie smerom nahor, nakoľko sme verili v možnosť nápravy. Áno, viera je asi tou najdôležitejšou vecou na svete, ale ak je otočená do svojho vnútra podľa archetypu Spoznaj seba, aby si spoznal Boha. A toto niekde v Ethel zostalo. Do 8 mesiacov sme ju vrátili späť. Stratu manžela sme spracovali psychoterapiami a momentálne Ethel uvažuje o návrate k práci vo firme – aspoň na dve hodiny denne.
JAN
Keď mal Jan 52 rokov, rozhodli sa s manželkou presťahovať do slnečného Španielska, aby tam dožili v malom domčeku na pobreží Stredozemného mora. Po dvoch rokoch mu diagnostikovali Alzheimerovu chorobu. Totiž, jedného dňa nasadol Jan do svojho obľúbeného auta, a zistil, že nevie, čo má v ňom robiť. Zabudol naštartovať, nevedel, kam to chcel ísť, ani prečo. Jeho manželka si ma pamätala z jedného môjho ostrého vystúpenia proti negativizmu súčasnej medicíny a jej odkloneniu sa od prírody, preto ma oslovila a požiadala o pomoc. Vypracovala som špeciálny plán pre Jana, nahrala niekoľko hypnoterapií na CD a poslala do Španielska. Nič sa nemenilo ani po polroku. Pozitívne bolo, že Janov stav sa nezlepšoval, ale ani trochu nezhoršoval. Jeho manželku bavilo trénovať jeho mozog, variť nové jedlá, cvičiť s loptičkou, dokonca začala robiť album. Potom som jej odporučila vymeniť vitamínové prípravky a pridať do režimu aj ACTIVIZE a RESTORATE, ako je uvedené vyššie. Po ďalších 6 mesiacoch to zabralo. Jan síce nechodí autom, pre istotu ho manželka vozí, kde potrebuje, ale začal aj trochu pracovať, čítať, normálne žiť. Choroba sa zabrzdila.